torsdag 26 februari 2009

A piece of chocolate a day...

Bilder jag
...might not keep the doctor away, men gott är det! Åh, det här var en jättekul upplevelse, tack hubby!!! Rekommenderad vardagslyx!

Det var alltså i Haga Chocolaterie (eller Summerbird som det också heter) tidigare ikväll som en jätteduktig tjej berättade om allt från historik, kakaobönors utseende till roliga fakta om billig vs dyr choklad. Det bjöds på smakupplevelser från både finare och billigare varianter, samt jordgubbar och nougat i chokladfondue, åh jag vill bada i en chokladfondue!

För att sammanfatta, så finns det en anledning till de dyrare priserna. Det är en jättelång process från böna till färdig choklad, och visst, man kan påskynda processerna (Marabou och de billigare varianterna gör detta) och istället använda sig av ett otal tillsatser för att försöka efterlikna smaken, eller så kan man välja att inte massproducera och betala lite mer för finare varor. Som allt annat med andra ord. Håll utkik efter kakaosmör på innehållsförteckningen, samt så få ingredienser som möjligt.
Jag föll för Valrhonas Guanaja (70 %ig) och var bara tvungen att prova 1888s Lingonberry från Malmö Chokladfabrik. Valrhonas 40 %iga variant var fö bland de godare choklad jag ätit, dock lite sötare. Personligen tycker jag att de sötare varianterna känns mer som godis och mindre lyxigt njutbart. Ska njutas med kaffe tycker jag. TACK hubby, du känner verkligen din gf!

2 kommentarer:

  1. vassego =) va jätterolit!!!! ostprovning next? :8 love u/hubby*

    SvaraRadera
  2. OK fast UTAN vinet, annars vägrar jag. Och det måste vara goda ostar, kräsen som jag är. Ja, jag erkänner jag är kräsen. Pjuh...skönt:)

    SvaraRadera