söndag 1 mars 2009

Koffein et moi

Bild jag. Världens godaste räkmacka från Heaven 23, och världens mysigaste kakelugn.

Och nu är jag helt skakig i kroppen av dagens överkonsumtion av koffein i form av kaffe och cola.

Lite roligt det där med hur mina smaklökar har ändrats genom åren. Förra året vid den här tiden drack jag inte ens kaffe. Så åkte vi till Italien och var bara tvungna att dricka espresso eftersom latte inte riktigt räknas som kaffe där, de skrattar ju bara åt en när man beställer det ute. Och espresso var ju helt OK, och om det var OK så kanske vanligt kaffe gick bra det med. Det ena ledde till det andra och idag känns det ibland som att jag inte skulle kunna klara mig utan min kaffekopp på morgonen.

Året innan vid ungefär samma tid hade jag inte ätit en enda räka (eller jo smakat). Så åkte vi till Byron Bay, en skön och slapp stad vid Australiens östligaste punkt, där de sålde snabbmat i form av grillad fisk och skaldjur, eller Little box of love som vi kallade det oss emellan. Vid havet. I solnedgång. Iklädd strandskjorta och sandaler. Med salt i håret. Fisk var ju jättegott och om det var jättegott så kanske man skulle ta och prova räkor. Det ena ledde som sagt till det andra och idag känns det ibland som om jag skulle falla in i koma och aldrig repa mig från depressionen om jag utvecklade allergi mot räkor.

Summan av detta är att det är bra att omvärdera sina vanor och ovanor, att våga testa nya saker, ge det okända ett försök, inte fastna i gamla rutiner. Och att resor är meningen med livet. Det är jag säker på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar