söndag 1 mars 2009

Naughty nutty nuts


Bilder jag. I bakgrunden syns världens finaste krukor från Rörstrand, från snällaste B.
De här nötkakorna tillhör mina favoriter. Jag är lyckligt lottad och har absolut inga allergier (vad jag vet), frisk som en...som en...lärka (eller vad man nu säger) året runt (bra gener?) och grym på att baka (hurra va jag e bra!) vilket gör att jag kan njuta av såna här saker. Så efter det icke-så-typiskt-svenska skrytet kommer här från ICA förlagets Sju sorters kakor ett recept som jag ändrat lite i för att få de perfekta nötklickarna:
Du behöver:
250 g nötkärnor (valnötter)
1,5 dl socker
1 msk potatismjöl
2 små ägg
nötkärnor, gärna hasselnötter (aka ekorrnötter) till garnering

Mal nötterna på mandelkvarn och häll dem i en bunke. Tillsätt socker, potatismjöl och ägg och rör ihop. Lägg med teskedar toppiga klickar på plåtar täckta med bakplåtspapper. Tryck ner en nötkärna i vaje kaka. Grädda mitt i ugnen ca 12 min. OBS lossa kakorna INNAN de svalnat. Går bra att frysa, men godast färska. Ät gärna till Ben & Jerry's glass (helst smaken Bohemian Raspberry).
Update: frisk som en NÖTKÄRNA så klart...*hosthost*

2 kommentarer:

  1. HAHAHHAHA om det är nån du borde kunna så e d ju denna; Frisk som en NÖTKÄRNA!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. haha ehm ja klart jag visste det...testade bara mina läsare (dig;))

    SvaraRadera